Parafia

tel.: (+48) 605-622-456
www.salezjanie-tolkmicko.pl

Aktualności

PIELGRZYMKA DO SANKTUARIUM RELIKWII ŚWIĘTEGO KRZYŻA 20-21.02.2013 (2013-07-22)

PIELGRZYMKA

DO ŚWIĘTEGO KRZYŻA

20 - 21.07.2013

W sobotę 20 lipca, w środku nocy, wyruszyła z Tolkmicka kolejna pielgrzymka w Roku Wiary. Tym razem do Sanktuarium Relikwii Św. Krzyża w Świętym Krzyżu. Rozpoczęliśmy ją mszą św. w tolkmickim kościele.  Przewodnikiem duchowym na ten czas był pełen młodzieńczej energii, nasz duszpasterz ks. Wiesław Kania.

Po długiej podróży dotarliśmy do Oblęgorka, majątku ziemskiego Henryka Sienkiewicza. Zwiedziliśmy tam muzeum, wiernie  ukazujące wnętrze pałacyku z czasów, kiedy mieszkał w nim pisarz. Wyposażenie stanowią oryginalne meble, obrazy, rzeźby, tkaniny i część księgozbioru Sienkiewicza. Na piętrze zorganizowana jest wystawa biograficzno-literacka poświęcona patronowi muzeum.

Tego dnia zwiedziliśmy jeszcze Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach, wzniesiony w latach 1637-1641 z inicjatywy biskupa Jakuba Zadzika .
W salach parteru mieści się jedna z najzasobniejszych w kraju galeria malarstwa polskiego, prezentująca m.in. cenne płótna naszych najlepszych artystów-malarzy z okresu od XVII do XX wieku.
Na piętrze podziwialiśmy cenne XVII i XVIII-wieczne obrazy, meble, gobeliny oraz inne wyroby rzemiosła artystycznego. Znajduje się też tam galeria sztuki zdobniczej, wystawa militariów i oręża polskiego i zagranicznego.

Zmęczeni długą podróżą oraz zwiedzaniem, udaliśmy się na nocleg do przytulnej „Baby Jagi” w Świętej Katarzynie. Niektórzy z naszych pielgrzymów znaleźli jeszcze siłę, by wejść na Łysicę, najwyższe wzniesienie w tym regionie.

W niedzielę, po śniadaniu udaliśmy się do Świętego Krzyża. Przed mszą zwiedziliśmy Muzeum Misyjne Misjonarzy Oblatów.

Zapoznaliśmy się z  historią Świętego Krzyża oraz działalnością O. benedyktynów i oblatów. Podziwialiśmy też  eksponaty z Czarnej Afryki, gdzie pracują misjonarze.

Ponieważ mieliśmy jeszcze trochę czasu do Mszy św., modliliśmy się w kaplicy, w której znajdują się Relikwie Krzyża Świętego, podarowane przez Emeryka, królewicza z Węgier. Klasztor i nowicjat Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej mieści się w tym miejscu od 1936 roku. 16 czerwca 2013 roku Sanktuarium podniesiono do godności Bazyliki Mniejszej.

Msza św. w tym niezwykłym miejscu, zakończona ucałowaniem relikwii Krzyża Świętego była dla naszej grupy dużym przeżyciem.

Jeszcze czas wolny na zwiedzanie tego cudownego miejsca i udaliśmy się do Zamku Krzyżtopór w Ujeździe. Wzniesiony on został  w XVII wieku, nigdy nie został ukończony. Obecnie znajduje się w stanie ruiny. Zwiedziliśmy go, niestety nie mieliśmy szczęścia do przewodnika. Historię tego miejsca przybliżył nam ks. Wiesław.

Niestety, musieliśmy opuścić gościnne Góry Świętokrzyskie i udać się nad nasz  Zalew Wiślany, do domu. Dotarliśmy po północy, zmęczeni, ubogaceni duchowo, zadowoleni, że dane nam było poznać cudowne Sanktuarium Relikwii Krzyża Świętego.

Serdecznie dziękujemy niestrudzonemu ks. Wiesławowi za zorganizowanie nam kolejnej pielgrzymki, za jego energię i pogodę ducha. Czekamy na kolejne wyjazdy.  Bóg zapłać.

Zob. zdjęcia: http://www.salezjanie-tolkmicko.pl/galeria,194,pielgrzymka-do-sanktuarium-relikwii-swietego-krzyza-20-21022013.html

Zobacz: http://salezjanie.pl/wiadomosci/tolkmicko-pielgrzymka-do-sanktuarium-relikwii-krzyza-swietego

03917265on-line:2525
Parafia świętego Jakuba Apostoła w Tolkmicku 2024 © Wszelkie prawa zastrzeżone.